Cookies

Tuesday 18 September 2012

OPERASI YANG TERAKHIR

(A very short commentary in English is at the bottom) Begitu cepat nya masa sudah sampai hampir 30 tahun. Ya, begitu lama nya saya sudah terlibat dengan bidang Obstetrik dan Gynecology. Dalam masa itu, sudah ramai bayi yang saya menolong masuk ka Dunia ini. Walau pun saya tidak bilang, numbor nya mesti dalam beribu-ribuan. Saya berasa sangat banga saya ada bermain peranan yang penting memastikan kelahiran bayi- bayi tersebut sehat dan selamat. Tenaga dan masa saya telah cerahkan dalam kerja saya ini. Tiada ada masa untuk makan, mandi atau hiburan. Banyak kali saya pun tiada masa untuk tidor, kadang- kadang saluroh waktu malam kerana bertugas. Saya bangun pagi-pagi sebelum matahari terbit untuk ka- hospital, dan balek lewat malam dalam cahaya bulan. Kemudian, sudah cepat tiba nya masa untuk berkerja lagi! Pada 6/9/2012 saya sudah mengambil keputusan akhir untuk bersara dalam bidang ini. Masa sudah sampai, badan saya tidak lagi boleh mengambil beban yang berat lagi. Pada hari tersebut, saya akan menolong satu lagi bayi masuk ka Dunia ini, dan ini di perlukan melaksanakan operasi Caesarean yang akhir. Saya rasa sangat gembira apabila mendengar bayi lelaki itu menagis kuat- kuat. Saya pun, saperti biasa nya, berdoa kepada Tuhan mengucapkan beribuan terima kasih sebab bayi ini ada sehat dan selamt. ( I performed my last delivery by Caesarean section and so good- bye to Obstetrics, Thanks for the good times and fine memories. Thanks to all the Gods that stood by my side to help and bless the safe deliveries that were performed.)

No comments:

Post a Comment